کانون پرورش فکری کودک و نوجوان با رویکرد استعداد یابی

دسته بندي : کاراموزی و مشاغل » معماری و عمران

دانلود ورد با موضوع کانون پرورش فکری کودک و نوجوان با رویکرد استعداد یابی دارای 129 صفحه و با فرمت .doc و قابل ویرایش و آماده برای ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس می باشد.

 

تعداد صفحه : 129 صفحه
فرمت فایل: ورد .doc و قابل ویرایش
آماده برای : ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس

 

قسمتی از متن نمونه:


چکیده
طبق آمار 55% جمعیت کشور ما را افراد زیر 20 سال تشکیل می دهند و کشور ما در شمار جوانترین کشورهای دنیا از نطر ترکیب سنی قرار دارد. در این میان جمعیت چند میلیونی کودک و نوجوان کشور نیروی پتانسیل عظیمی هستند که در صورت فراهم نبودن زمینه، آموزش و پرورش فرهنگی و اخلاقی مناسب و نداشتن فضای استاندارد برای، آموزش و پرورش آنان، نبود امنیت اجتماعی و برنامه ریزیهای غلط و غیر تخصصی در امور مربوط به این گروه سنی، سالهاست که با آن دست به گریبان است . این تجربه تلخ بر ضرورت توجه به این موضوع و برنامه ریزی دقیق برای جبران این کمبود در فضاهای شهری ما، تأکید دارد . فضاهایی برای تجربه کردن و یاد گرفتن توأم با تفریح و سرگرمی . فلسفه طراحی این فضاها تکمیل آموزشهایی است که مدارس به تنهایی جوابگوی آن نیستند . این فضاها پل ارتباطی بین آموزشهای مدرسه و اجتماع هستند، خانه کودک و نوجوان مکانی است برای رده سنی مختلف کودکان و نوجوانان برای ارتقاء سطح دانش و درک علمی به کمک تجربه و آزمایش همراه با امکانات و تجهیزات لازم که اشتیاق آنها را بر آموختن برانگیزد.


فصل اول
طرح تحقیق
موضوع پروژه
پروژه(کانون پرورش فکری کودک و نوجوان با رویکرد معماری پایدار) می باشد محل استقرار اين طرح در غرب تهران ، در حوزه منطقه 2 واقع در تقاطع بزرگراه یادگار امام (ره) و خیابان ارغوان که در جوار بزرگراه نیایش است  می باشد. در شمال غرب سايت يك مدرسه و یک فضای سبز تقريبا در غرب سايت قرار گرفته است .
این مرکز شامل کارگاه ها و کلاسهای اموزشی,تفریحی,سالن نمایش, و مجموعه فضاهای مرتبط با کودکان  می باشد که در جهت ارتقا سطح آگاهی و خلاقیت کودکان و افزایش تواناییهای حرکتی و استفاده بهینه از اوقات فراغت و  نظام مند کردن فعالیت های کودک طراحی شده است.
واژگان کلیدی : کانون پرورش .کودک .نوجوان.معماری. معماری پایدار
1-1-    مقدمه
در سال 1989، نمايندگان کشورهاي جهان درمجمع عمومي سازمان ملل متحد، پيمان حقوق کودک را تائيد و امضا کردند و متعهد شدند تا براي تصويب و اجراي آن در کشورهاي خود تلاش نمايند. اين عهدنامه که به «کنوانسيون حقوق کودک» معروف است، همه دولت ها  و مردم جهان را به ساختن دنياي بهتر براي کودکان تشويق مي کند که در تاريخ اول اسفند 1372، مجلس شوراي اسلامي نيز، ملحق شدن جمهوري اسلامي ايران به اين عهدنامه بين المللي را تصويب کرد.
بر اساس ماده 31 بند يک اين عهدنامه، « بازي و تفريح، حق کودک است، پس ضروري است که امکانات لازم براي فعاليتهاي تفريحي آنان را فراهم نمود»
همين طور در بند دو همين ماده آمده است : « ضروري است مسئولان فضاهاي مناسب و متعددي را براي کودکان فراهم نمايند. از اين رو اين مکان ها بهتر است به محل سکونت کودکان نزديک باشد»
امروزه در هم تنيدگي مسائل اجتماعي و شهري به گونه اي است که برنامه ريزي و طراحي ويژه اي را براي فضاهاي گذران اوقات فراغت طلب مي کند.


1-2-    بیان مسئله
نظر به حساسیت موجودیت کودک و نوجوان و ویژگی شخصیتی آنان و جایگاه خاصی که در جامعه میتوانند داشته باشند جهت پرورش استعدادهای ارزشمند این اقشار اعتباری جامعه، همچنین رشد و توسعه خلاقیت ها و تواناییهای بالقوه و در جهت قرار دادن این استعدادها در فضای اجتماعی و شکوفایی این پرورش مصمم گردید که این مجموعه بنام  " کانون پرورش فکری کودک و نوجوان با رویکرد معماری پایدار " ارائه گردد.
1-3-     اهداف
1- کشف استعداد، پرورش افکار و شکوفایی آنها و ارزش قائل شدن برای کودکان با نیازهای تربیتی خاص.
2- ایجاد انگیزه جهت باربری خلاقیت های کودک و نوجوان با عناصر و عواملی که در این راستا تعیین کننده هستند.
3- استفاده بهینه از اوقات فراغت و نظام مند کردن فعالیت های کودک.
1.3.1. گروههای هدف طرح عبارتند از:
- کودک و نوجوان در 2رده سنی 12- 5 و 17-12 سال منطقه مورد نظر.
 4.1. پرسش
1- اصول و مبانی طراحی فضای  مناسب  و بهینه برای پاسخگویی به نیازهای روحی، فکری، فیزیکی و عملکردی بهره برداران چیست؟
2- چگونه می توان با طراحی فضاهای مناسب به افزایش خلاقیت توسط کودکان کمک کرد؟
3- آیا میتوان مزیت و استعداد افراد را بصورت نسبی یافته و آنان را در زمینه ای که استعداد دارند هدایت نمود؟
5.1. فرضیه
1- ضرورت ایجاد فضایی جهت پرورش استعدادها.
2- ارائه اصول طراحی مناسب امنیت جسمی و روانی بیشتری برای کودکان .
3- ارائه برنامه کلان و خرد جهت رسیدن به فضاهای مورد نیاز.
4- تأثیر گذاری فضاهای معمارانه جهت رشد و شکوفایی.
6.1. اهمیت و ضرورت
اهميت مسأله به دليل مشکلات آپارتمان نشيني و به دنبال کمبود شديد فضاهاي خصوصي است و خصوصاً با توجه به جمعيت جوان و آينده ساز کشورمان، قطعاً ايجاد امکاناتي براي بازي و سرگرمي به منظور گذران اوقات فراغت، سهمي عمده در بلوغ اجتماعي و تکامل شخصيتي اين گروه سني خواهد داشت.
« هر کودکي حق دارد تفريح و بازي کند و در فعاليتهاي خلاقانه مناسب سنش شرکت کند و در زندگي فرهنگي و هنري سهيم باشد.»
(ماده 31 از حقوق کودک در سازمان ملل)

1-7-پیشینه تحقیق
1-  ایزد پناه جهرمی،آیدا،1383،کودک،بازی و شهر،سازمان شهرداری های کشور .
2-  کرونر،والتر،1387،معماری برای کودکان،مترجم خوشنویس، احمد،نشر سایه گستر .
3- کلید های پرورش خلاقیت هنری کودکان، سوزان استرایکر، ترجمه اکرم قیطاسی- انتشارات دانه، چاپ دوم .
4- محمودی، مهناز، 1384، " مبانی طراحی پایدار در راستای اهداف توسعه پایدار"، در مجموعه مقالات سایت اینترنتی مرکز عمران ایران: .www. Irancivilcenter
5-   موضوع پايان نامه کارشناسی ارشد،سیده روجا شهرزاد، خانه کودک و نوجوان .
1-7-1- پیشینه موضوع
پیشینه موضوع در ارتباط با  سنجش استعداد یا استعداد یابی در جهان بالغ بر شصت سال است که چنین سازمانی تحت عنوان سازمانهای سنجش استعداد یا Talent Childcare Centerو یا عناوین مختلف بوجود آمده و از 3 ساالگی کودکان را استعداد یابی می نمایند شاید در این زمینه بتوان شوروی سابق را به جهت تفکر کمونیستی حاکم بر آن پیشرو دانست به نحوی که مشهور بود ژیمناست ها یا سایر ورزشکاران و مدیران یا حتی فضا نوردان شوروی سابق از کودکی مورد شناسائی قرار گرفته و تحت آموزش قرار می گیرند. در این سوی دیوار آهنین در کشورهای بلوک غرب نیز از دیر باز به این مهم اهتمام ورزیده شده و مدارس فوتبال یا حتی رقص و مدارس نظامی از کودکی به شناسائی مخاطبین مستعد خود می پردازند به نحوی که در این زمینه دهها نرم افزار و آزمون و روش استاندارد طراحی گردیده است . تا جائی که از برخی از این آزمونها در روشهای نوین تجارت الکترونیک نظیر CRM نیز بهره گرفته می شود.
این قبیل سازمانها در جهان متعددند لیکن به عنوان نمونه می توان به Children's Talent Education Centre که با منشاء ژاپنی در سراسر جهان شعبه دارد و یا American talent agency که با منشاء آمریکائی در جهان فعالیت می نماید و یا به نسخه های اروپائی آن نظیر British Talent  و یا دانشگاه کودکان آلمان  در شهر ووپرتال اشاره نمود . اما همه این روشها و روش مادام منتسوری فقط ناظر بر شکوفا نمودن بخشی از خلاقیتها است و حال آن که در روش استعداد یابی موسسه همه استعدادهای کودک کشف و آنگاه با روش اشباع شکوفا می گردد (www.koodakiq. Ir )

دسته بندی: کاراموزی و مشاغل » معماری و عمران

تعداد مشاهده: 8600 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 129

حجم فایل:40,520 کیلوبایت

 قیمت: 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    دانلود ورد با موضوع کانون پرورش فکری کودک و نوجوان با رویکرد استعداد یابی دارای 129 صفحه و با فرمت .doc و قابل ویرایش و آماده برای ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس می باشد
    تعداد صفحه : 129 صفحه
    فرمت فایل: ورد .doc و قابل ویرایش
    آماده برای : ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس